علت بقاء برخی از سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کشف شد

 10 فوریه 2017- محققان دانشگاه Yale کشف کردند که چرا برخی از سلولهای تولید کننده‌ی انسولین از حمله ی سیستم ایمنی که از مشخصات دیابت نوع 1 است، در امان می‌مانند.

 محققان دانشگاه ییل گفتند: این یافته‌ها می‌تواند به ابداع استراتژیهای جدیدی برای ادامه‌ی تولید انسولین توسط سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند.

برخی از سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 حتی پس از سالها ابتلا به این بیماری، زنده می‌مانند، بهمین دلیل محققان دانشگاه Yale و انستیتوی Broad در MIT و دانشگاه هاروارد به مطالعه‌ی تغییرات سلولهای بتا درهنگام حمله‌ی سیستم ایمنی در سلولهای مدلهای موش و انسان مبتلا به دیابت نوع 1 پرداختند.

 به گفته‌ی نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Kevan Herold: در طول ابتلا به دیابت، تغییراتی در سلولهای بتا بوجود می‌آید که در نهایت دو جمعیت از سلولهای بتا را بر جا می‌گذارد: جمعیتی که بر اثر پاسخ ایمنی از بین رفته اند و جمعیت دیگر که به نظر می‌رسد ویژگی‌های جدیدی را بدست آورده‌اند که کمتر مستعد تخریب توسط سیستم ایمنی هستند.

 این زیر مجموعه‌ی مقاوم در موشهای نه هفته‌ای غیر چاق مبتلا به دیابت، مشاهده می‌شوند. با توجه به نفوذ سلولهای ایمنی به درون جزائر لانگرهانس این زیر مجموعه‌ از سلولها با استفاده از رویکرد "duck and cover"(خميده و پنهان شده) در برابر حمله سیستم  ایمنی مقاومت می‌کنند. این سلولها با تولید مولکولهایی پاسخ ایمنی را مهار کرده و توانایی زنده ماندن و حتی تکثیر را مانند سلولهای بنیادی علیرغم حمله‌ی سیستم ایمنی در خود حفظ می کنند.

سلولهای بتای انسان نیز چنین تغییراتی را در محیط کشت در برابر سلولهای ایمنی نشان می‌دهند کشف این مکانیسم می‌تواند بر تحقیقاتی که به منظور یافتن راهی برای درمان دیابت نوع 1 در حال انجام است، تأثیر گذارد.

محققان می گویند: در مطالعات آتی قصد داریم سلولهای بتای بالغ را از این سلولهای بقاء یافته استخراج کرده و راههایی را برای بازگرداندن عملکرد متابولیکی طبیعی به آنها با درمانهای ایمنی شناسایی کنیم.

 Herold گفت: سوال بعدی اینست که آیا ما می‌توانیم این سلولها را ریکاوری کنیم بطوریکه به تولید انسولین مورد نیاز برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بپردازند؟

 دکتر Herold و همکارانش قصد دارند کارآزمایی‌های بالینی برای تغییر این زیر مجموعه از سلولهای بتا به سلولهای تولید کننده‌ی انسولین انجام دهند. یافته‌های این مطالعه  در مجله‌ی Cell منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/yale-discovers-mechanism-that-explains-why-some-beta-cells-survive-in-type-1-diabetes-92183620.html